Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is, zoals het woord al zegt, vertrouwen dat je in jezelf hebt. Vertrouwen in je eigen kracht.


Zelfvertrouwen gaat over vertrouwen hebben in wat je doet/kunt. Zelfvertrouwen is geen eigenschap, je kunt het niet ZIJN, je kunt het wel VOELEN. We worden allemaal met een maximale dosis aan zelfvertrouwen geboren. De meeste mensen kinderen zijn open en vrij, moedig en vol zelfvertrouwen. Ze zijn overtuigd dat ze alles kunnen en na het vallen staan ze gewoon weer op. Ze proberen van alles uit. Zien nog geen gevaar. Zelfvertrouwen heb je in je, het zit in ons, alleen door omstandigheden kun je het kwijtraken of kan het minder worden.


Veel vrouwen ervaren later in hun leven dat ze het vertrouwen in hun kunnen compleet verloren zijn. En dat zien wij regelmatig als verloskundigen.

Hoe raak je vertrouwen dan eigenlijk kwijt? Door grote en kleine ervaringen en situaties waarin is bevestigd dat je iets niet kan. Daardoor neemt het natuurlijk geloof in jezelf af. En je kunt ook niet alles, dat zal wat zijn. Dat moet je ontdekken en ervaren. Je wordt in het leven op de proef gesteld. Thuis, op school en binnen relaties met anderen. Je krijgt kritiek op je kunnen en je wordt voortdurend beoordeeld. Je moet eigenlijk als maar beter. Onze samenleving wijst je ook liever op daar waar je tekortschiet dan waar je goed in bent. Lekker voor je zelfvertrouwen ook.


En dan is er ook nog eens de kracht van gedachten. Wanneer je ervan overtuigd raakt dat je iets NIET kunt dan gaat het ook minder makkelijk. Dus dan kun je tegen jezelf zeggen “zie je nu wel, ik zei het nog, ik kan helemaal niet bevallen”


‘Dus, omdat weinig zelfvertrouwen voelen iets is wat je doet kun je ervoor kiezen om je zelfverzekerder te voelen? Ja, als verloskundige en coach weet ik dat. Het vergt oefening en ondersteuning.


Nu de stap naar je bevalling. Hoe zou je daar dan met zelfvertrouwen aan kunnen beginnen. In ieder geval door wat zaken te weten.


1. Zwangerschap, bevallen en voeden heeft niets met KUNNEN te maken. Iedere vrouw KAN het, ongeacht hoe de gebeurtenis zal verlopen.


2. Wat wij vrouwen graag doen is onszelf vergelijken met anderen. Je kun besluiten dit niet te doen. Jij krijgt je eigen gebeurtenis, proces en verloop.


3. Bereid je voor waar nodig. Yoga – lezen – coaching zodat je zelf ontdekt wat goed voor je is.


4. Heb je een moeilijke bevalling meegemaakt, maak een cirkel van invloed en bespreek die met je verloskundige.


5. Wanneer het NIET noodzakelijk is laat dan geen extra medisch onderzoek verrichten.


6. Maak een voor jou krachtige ZIN die je ergens ophangt en 2 maal per dag hardop aan jezelf voorleest. Bijvoorbeeld: “kom maar op, we zijn er samen klaar voor” of “mijn baby en ik zijn veilig, we gaan de bevalling samen fixen”


7. Speel iedere dag met je baby in je buik. De baby voelt van nature heel veel vertrouwen en dit kun jij ook voelen.

 

Extra ondersteuning


Wil je extra ondersteuning bij het wakker maken van jouw natuurlijke zelfvertrouwen maak dan gerust een afspraak.


#metzelfvertrouwenbevallen

#moriaengeboortezorg

#bangvoorbaren

#zwangerinraamsdonksveer

roos.jpg
lijn met hartje2.png